Van Moustey naar DAX 107 km - Reisverslag uit Oldemarkt, Nederland van Jos Smit - WaarBenJij.nu Van Moustey naar DAX 107 km - Reisverslag uit Oldemarkt, Nederland van Jos Smit - WaarBenJij.nu

Van Moustey naar DAX 107 km

Door: Jos smit

Blijf op de hoogte en volg Jos

21 Mei 2014 | Nederland, Oldemarkt

8.15 vertrokken uit Moustey en leuk dorp met 2 kerken vlak bij elkaar,alleen eentje was 200 jaar ouder.Deze kerk had een aparte ingang voor de mensen die besmet waren met lepra,een gevaarlijke besmettelijke ziekte.De Fransman en ik werd uitgezwaaid door de eigenaresse.107 km gefietst.Een loper doet per dag 20 à 25 km per dag.dat schiet niet op.Vanaf Moustey was deze jongen nog ca 50 dagen onderweg,ik moet er niet aan denken.Nuheb ik 1672 km afgelegd.De kop is er af.Als je zo door het platteland van les Landes fietst dwalen je gedachten af naar je eigen platteland.Mede om dat het platteland van les Landes niet interessant is.Ik ben nu bijna door Frankrijk,maar ik hoop niet dat wat zich hier ontwikkeld ook bij ons gebeurd.Veel huize te koop.Totaal verwaarloosde huizen.Je ziet nooit een mens,kleine afstandse winkeltjes hier en daar nog een bakker of slager.Simpele supermarktjes.Echt armoe troef.Ook die ontwikkelingen zie je ook enigszins bij ons.Weinig werkgelegenheid in de dorpen,weinig winkels.Er ligt een mooie taak voorBuitengewoon leefbaar en CDA in onze gemeente om daar iets aan de doen.Ze hebben de macht laat het zien.Wat heb je aan een dorp met alleen maar oudere mensen.Probeer banen te scheppen,geef jeugd de kans om extra voordelig op het platteland te wonen.Trek kleinschalige industrie aan.Verkoop ons prachtige gebied aan de recreant.Samenwerken is het sleutelwoord.Zo genoeg hier over.Vandaag 1 uur droog daarna regen hagelbuien en zelf onweer.Je ziet zoveel oude kerken onderweg ,je kunt ze niet allemaal bekijken.Echter een mooie kerk op route trok mijn aandacht ik weet niet waarom.Het was in Labouheyre,het was een Jacobskerk.
Binnen wou ik een kaarsje opsteken echter die waren er niet.Foto gemaakt en even iets schrijven in het gastenboek.Ik blader even terug zie ik deknaam van mijn nicht met haar man.Zij waren er 13 mei geweest ook om een kaarsje op te steken.
Je fietst tientallen kerken voorbij maar deze niet.Hoe is het mogelijk.Ik slaap hier in DAX morgen weer verder richting Spanje
À demain Jos

  • 21 Mei 2014 - 19:38

    Marja:

    Hoi Jos,

    Toeval bestaat niet! Hoe is t mogelijk dat je deze kerk binnen stapt en je leest in t gastenboek de naam van Doortje en Anton. Toch wel heel toevallig.
    Jammer dat t landschap je niet inspireert en dat t weer zo slecht is. Je kunt wel in de politiek. Zoveel ideeën om het platteland leefbaarder te maken!!!'
    Het is hier opnieuw een zomerse dag! Heerlijk! Hopelijk is t landschap in Spanje mooier! Je bent al een heel eind op weg!
    Fynn ligt hier lekker boven te slapen. Het is zo 'n heerlijk mannetje! Zo vrolijk, lief en blij! Daar wordt je helemaal gelukkig van.

    Jos veel succes veer op je lange reis.

    Liefs

  • 21 Mei 2014 - 20:37

    Edo:

    Hi pa, een doorzetter ben jij zeg! De kilometers blijven onder de dunne bandjes doorrazen! Ondertussen zoveel gedachten de revue laten passeren... Dat lijkt me verrijkend. Fijn dat je dit deelt! Slaap lekker!

  • 21 Mei 2014 - 21:47

    Elly Mars:

    Hallo Jos, wat super van je dat je dit doet! Heel leuk om je zo te kunnen volgen! Een hele goede reis verder en hartelijke groeten van ons.

  • 22 Mei 2014 - 09:49

    Angela Meijerink:

    Hey Jos,
    Hoe gaat het met je reis, zo te zien goed.
    Ik vind het knap van je hoor. Wens je dan ook nog een hele goede reis met veel mooie momenten.
    Grts Angela

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos

Na 42 jaar zelfstandig ondernemerschap, nu tijd voor een nieuwe uitdaging. Een uitdagende fietstocht naar Santiago de Compostela!

Actief sinds 01 Mei 2014
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 22051

Voorgaande reizen:

04 Mei 2014 - 15 Juni 2014

Santiago de Compostela

Landen bezocht: