Van Mazarife via de Cruz de Ferro naar Molinoseca - Reisverslag uit Oldemarkt, Nederland van Jos Smit - WaarBenJij.nu Van Mazarife via de Cruz de Ferro naar Molinoseca - Reisverslag uit Oldemarkt, Nederland van Jos Smit - WaarBenJij.nu

Van Mazarife via de Cruz de Ferro naar Molinoseca

Door: Jos Smit Afstand 86km

Blijf op de hoogte en volg Jos

29 Mei 2014 | Nederland, Oldemarkt

Gisteravond na een pittige dag,lekker gegeten van de pelgrimsmaaltijd.Even gezellig gesproken met een Fransman en later met een Australiër.Hij genoot erg van de camino.Ondanks dat hij verdwaald was en 10 km had omgelopen vond hij dat helemaal niet erg.Ik heb alle tijd dus wat maakt die 2uur extra lopen uit op een mensen leven.
Eigenlijk een goede gedachte,we leven in een jachtige wereld en dat is niet goed altijd.Standaard vragen op de camino zijn hoelang ben je al onderweg?Hoeveel kilometers heb je al gemaakt?Wanneer kom je in Santiago aan?Hoe ga je weer terug?
Eigenlijk zijn deze vragen niet belangrijk.Er is maar een belangrijke vraag geniet van de camino wat dat doe je maar een keer in je leven.Daar draait het om.Het is niet belangrijk waar je de volgende bent,en of je 50 of 100 km gefietst hebt.
Geniet ervan.
Een van de hoogtepunten van de reis is de beklimming naar de Cruz deFerro op 1500meter hoogte.Dat heb ik vandaag gedaan.
Ik heb van vele familie en vrienden een berichtje achter gelaten.
Dan voel je verbondenheid met elkaar.
Voor mij een geweldig indrukkende ervaring.
Ik hoop dat het iedereen mag steunen,net als de kaarsen die ik onderweg heb opgestoken.
Ook zijn mijn gedachten bij de Lambertusmarkt.Heel vreemd ik in weer en wind op de berg en in Oldemarkt sta ik niet op de markt.
Ik hoop Jaap dat je goeie zaken hebt gedaan.
Vanaf de berg ben ik gelijk een hostel ingedoken van met die afdaling van 15km verrek je van de kou.
Na een heerlijke douche en een goede maaltijd morgen weer verder.
Hartelijke groet Jos
Afstand naar Santiago nog ca 225 km

• 29 Mei 2014 - 20:44

Piet En Wil:

Hola peregrino Jos,

Ben blij te lezen dat je pelgrimsgevoel aanwezig is. Op de Cruz de Ferro heb je alles achter je gelaten en gaan je laatste kilometers op vleugels. Straks op de Monto Gordo (de Berg van de Vreugde) ziet de pelgrim Santiago liggen: een toepasselijke naam dus voor de berg. Je droom is dan bijna gedroomd, ook dat doet een beetje zeer.

Vaya con Dios, la Virgin y Santiago, zoals de Spanjaarden zeggen.

Piet en Wil van Noort

• 29 Mei 2014 - 21:31

Femmy En Johan:

Ola Jos,

Wat moet dat een geweldige ervaring zijn op de Cruz de Ferro. Zoveel mensen die je zijn voorgegaan (en nog komen) met allemaal hetzelfde doel: de pelgrimstocht waarvan het einddoel nu dichterbij komt. Onze briefjes heb je de hele reis meegenomen en laat je nu daar achter. De foto's op internet van deze plaats zijn al heel bijzonder en dat je daar zelf bent en onze wensen/gebeden daar neerlegt. Wat een ervaring en prachtig verhaal vandaag.
    Rust vandaag lekker uit en blijf genieten van deze laatste dagen van je tocht.

groet uit Dronten

• 29 Mei 2014 - 22:13

Marian De Boer:

Hallo Jos.

De Lambertusmarkt begon heel erg koud en ook nat, maar al gauw knapte het weer op en vanmiddag was er zelfs een waterig zonnetje.
    Best goed marktweer en -zoals altijd- erg gezellig.

Goede reis verder.
    We volgen je iedere dag.

Groeten,
    Piet en Marian de Boer-Dummer

• 29 Mei 2014 - 23:32

Nicola:

Hallo Jos,
    Wat een mooi gebaar op de Cruz de Ferro. Je bent nu letterlijk en figuurlijk lichter geworden ook al omdat de finish in zicht is. Ook je gedachten over Oldemarkt, de Lambertusmarkt en pappa die bij de oprichting een rol heeft gespeeld zijn mooi om te lezen . Ik wens je nog een paar inspirerende dagen en een spetterende finish.
    liefs uit Zaandam

• 29 Mei 2014 - 23:42

Wim:

Dag Jos,

Kilometers zijn inderdaad maar betrekkelijk, het gaat uiteindelijk om meer wezenlijke zaken als verbondenheid en liefde. Het is fijn dat je dit kennelijk op deze manier meer voelt dan op een alledaagse dag in Oldemarkt. Je hebt op een haar en een snaar je doel bereikt. Ze zeggen weleens dat het doel niet zo belangrijk is maar dat de weg ernaar toe belangrijker is. Je maakt onderweg veel dingen mee en dat maakt je reis nog interessanter. Je hebt, zo heb ik gelezen, veel mensen ontmoet, pelgrims en andere mensen die op dat moment jou pad kruisten.
    Groet, Wim

• 31 Mei 2014 - 00:16

Nicola:

Jos, je kan wel meedoen met de tour de France . Je hebt al heel wat "coll 's" overwonnen. Wat een prestatie.Vandaag oppasdag van Rafael en Ramon. Aan het eind van de middag kwam de hele familie eten, kipjes van Opa en patat. Rafael lag te slapen op de bank, hij had met Opa gefietst en Ramon was aan het voetballen met Julien. Hij houdt van de bal. Ivan was er ook. Hij groeit als kool en heeft een hele lieve lach.Het is genieten met de kids
    Jij nog een " kippe eindje" en dan zie je het einddoel vanaf een heuvel. Sterkte bij de laatste beklimmingen.Brasa...