Van Urzua naar Santiago 37km - Reisverslag uit Oldemarkt, Nederland van Jos Smit - WaarBenJij.nu Van Urzua naar Santiago 37km - Reisverslag uit Oldemarkt, Nederland van Jos Smit - WaarBenJij.nu

Van Urzua naar Santiago 37km

Door: Jos Smit

Blijf op de hoogte en volg Jos

01 Juni 2014 | Nederland, Oldemarkt

Negen uur na een flink ontbijt vertrokken.
Ik kon gelijk mijn korte fietsbroek aantrekken want het was prachtig weer.
Ik wist dat we nog een paar bulten op moesten,maar de afstand was heel kort.
Vanuit de verte zie je de kathedraal liggen,een prettig vooruitzicht,want hij kwam steeds dichterbij.
Om 11.15 stonden we voor de kathedraal.
Heel veel emotionele momenten daar beleefd.
Tientallen mensen die elkaar omhelsden omdat de camino was geslaagd.
Ruim voor de pelgrimsmis waren we al inde kathedraal.
Er werden vele bekende liederen in het Latijn gezongen.
Voordeel was dat ik totaal niet vermoeid was omdat de afstand erg kort was.
12.00 uur begon de mis en de kathedraal was stampvol.
Sommige mensen liepen de tranen over de wangen.
Ook zelf was ik heel emotioneel en ook een klein beetje trots op me zelf dat het gelukt was.
Het was een mis met 4 pastors en de bisschop van Santiago.
Hoogtepunt is het zwaaien van het wierookvat door het middenschip,werkelijk adembenemend.
Na afloop 2 uur in de rij gestaan voor het afhalen van de ,,credential" het bewijs dat je de camino hebt gedaan.
Ondertussen kreeg ik een app van mij nicht Doortje dat ze bij mijn fiets stond.
Ze zag het aan de sticker van Klaas uit Oldemarkt.
Dit kan geen toeval zijn.
Na een gezamelijk bezoek aan het Nederlandse genootschap zijn we met Anton en Doortje naar hotel Mexico gegaan.
Ook zij logeren daar.Vanavond om 8.00 gaan we met zijn zessen uiteten.
Vanaf nu ben ik geen pelgrim meer maar een toerist.
Morgen nog een verhaaltje en dan gelukkig weer naar huis.Joa nog gefeliciteerd met je vijfde verjaardag en Ineke en ik zijn vandaag 43 jaar getrouwd.
Heel bijzondere dingen allemaal en ik zal dit mijn hele leven niet vergeten.
Groeten uit Santiago Jos

• 01 Juni 2014 - 19:32

Gerard En Erna Ten Have:

Jos, gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!
    Groetjes Gerard en Erna

• 01 Juni 2014 - 20:24

Marian De Boer:

Fantastisch dat je dit gedaan hebt. Ik heb je de hele tocht gevolgd
    Super interessant.
    Gefeliciteerd met jullie huwelijksdag.
    We zien je weer in Oldemarkt.

Groeten van Piet en Marian.

• 01 Juni 2014 - 20:25

Jan Holterman:

Jos gefeliciteerd met het behalen van de tocht.
    Geweldig.
    Groetjes jan en ria holterman

• 01 Juni 2014 - 20:41

Angela M:

GEFELICITEERD Jos, je hebt het gehaald. We zijn ontzettend trots op je.
    Zal je verslagen gaan missen. Was erg mooi om te lezen.
    Geniet nu maar van je volbrachte missie en wees nu maar fijn toerist.
    Nogmaals, knap gedaan proficiat

• 01 Juni 2014 - 21:00

Johan:

Jos,

Het moet een onvergetelijk moment voor je zijn geweest om in Santiago aan te komen. Zoals eigenlijk de hele reis is geweest. Heel veel waardering voor de prestatie en voor je delen van je ervaringen. De zussen en broer zijn dit weekend bij Ineke geweest en natuurlijk ook veel voor jou gesproken!
    Blijf genieten van deze laatste uren in Santiago en neem er een flinke slok op.

groet Femmy en Johan

• 01 Juni 2014 - 21:42

Nicola:

Het is volbracht Jos, wat een prestatie. En wel in precies 4 weken. Hoe heb je het voor elkaar gekregen. Wat zul je je nu een lekker,, ontspannen , voldaan en nog veel meer gevoel hebben. Een gezellige toegewenst met je tochtgenoten en Doortje en Anton. En nog van harte met je 43 jarig huwelijk ( waar blijft de tijd ) en de verjaardag van Joa.
    Brasa van ons.

• 01 Juni 2014 - 21:54

Piet En Wil Van Noort:

Hola Jos,

Je droom is nu gedroomd.

Felicidades!

• 01 Juni 2014 - 22:02

Marja:

Dag Jos,
    Wat weer een mooi verhaal en wat fantastisch dat je het hebt gehaald.
    Een super ervaring die je je hele leven meeneemt.
    Wat zul je je relaxed en goed voelen na zo 'n enorme prestatie! Geniet van de laatste momenten. Gefeliciteerd met je trouwdag en de verjaardag van Joa!!
    Fijne avond en dinsdag lekker weer naar huis.

Liefs

• 01 Juni 2014 - 22:53

Leonie Hettinga:

Wat een stoere prestatie! Geniet er van!!

• 01 Juni 2014 - 23:19

Titus EnTilly:

Hey Jos gefeliciteerd ,ja zelfs een dubbele felicitatie...ook voor jouw Ineke natuurlijk...
    Geweldig je hebt het gehaald!!!!Precies ben je 1 maand pelgrimmer geweest .Echt heel bijzonder...
    En de aankomst in de kathedraal , ja dat zul je nooit,nooit, weer vergeten...
    Nu weer afkicken.! En ook genieten met jouw familie daar...
    Goeie reis terug! En we zullen het horen.....
    Van harte wel thuis en een gezond weerzien met Ineke kinderen en kleinkinderen...en nog velen.
    Met Paasloose groet. Titus en Tilly ..

• 01 Juni 2014 - 23:28

Jan Van Opzeeland:

Hallo Jos,
    We hebben met veel belangstelling jouw reis en avonturen gevolgd. Een geweldige prestatie vinden wij het.
    Deze ervaring zul je nooit meer vergeten. Geniet er van.
    Groeten Jan & Tonny

• 01 Juni 2014 - 23:38

Annelies:

Wij zijn enorm trots! Tot snel! X

• 01 Juni 2014 - 23:55

Ans:

Missie volbracht.
    Een dikke kus van een trotse zus.

• 02 Juni 2014 - 00:35

Chris &Klaasje:

Dag Jos.

We hebben je reis gevolgd en in precies 1maand geweldig gefeliciteerd met alles en tot weer bij ons in de KlaasMuis geniet nu nog maar even na in Santiago.
    Groeten Chris & klaasje

• 02 Juni 2014 - 11:44

Jan Smiit:

Jos, geweldige prestatie in vier weken, gefeliciteerd. Vanmorgen nog even in de winkel en aan iedereen verteld, dat je gisteren bent aangekomen. Iedereen was verbaasd, sommigen zeiden: Is hij nu in Spanje. Nee, hij is al in Santiago. Wat zul je een emotie hebben gevoeld, toen je voor de kathedraal stond met je fiets. Wat leuk dat je Doortje en Antpn ook nog hebt ontmoet.
    Jos geniet nog even van je Spaanse verblijf en behouden thuiskomst.
    Joke en Jan

• 02 Juni 2014 - 14:49

Janny Bos:

Petje af, topprestatie!

• 02 Juni 2014 - 18:38

Annegien Smit:

Wat ontzettend knap Jos! Gefeliciteerd met het behalen van deze reis!

• 02 Juni 2014 - 20:54

Elly Mars:

Jos, van harte gefeliciteerd! Wat een prestatie,Super!!! Een goede reis terug ! Hartelijke groeten uit steggerda.

• 02 Juni 2014 - 21:16

Klaas Ten Veen:

Hieperdedepieperdepieperpieper hoera
    Gefeliciteerd met deze bijzondere prestatie.
    Zowel geestelijk en lichamelijk een top prestatie,daar kun je trots op zijn.
    Maar ik denk dat je de volgende keer niet meer zo lang zonder Ineke mag gaan, maar ik denk dat je dat ook niet wilt ha ha ha.
    Een zeer goede foto Jos, de reclame komt goed uit de verf, wat een afgetraind lichaam hoor.
    De fanfare is al aan het oefenen voor de intocht.
    Groeten,
    Klaas, Christien en kids

• 02 Juni 2014 - 22:04

Lieneke:

Wat een geweldige prestatie. Van harte gefeliciteerd, ook met jullie trouwdag.

• 02 Juni 2014 - 23:02

Bernard Munsterman Dzn:

Gefeliciteerd Jos,wij gaan morgen het ijselmeer om, je kan zo mee.