Van Roncevalles naar puenta de la Reina 82 km - Reisverslag uit Oldemarkt, Nederland van Jos Smit - WaarBenJij.nu Van Roncevalles naar puenta de la Reina 82 km - Reisverslag uit Oldemarkt, Nederland van Jos Smit - WaarBenJij.nu

Van Roncevalles naar puenta de la Reina 82 km

Door: Jos Smit

Blijf op de hoogte en volg Jos

24 Mei 2014 | Nederland, Oldemarkt

Beste mense .
Een vroeg verslag vanmiddag.Ik was vroeg wakker vanwege de lopers die om 6.00 uur opstaan.Dan slaap je niet meer.Ik denk dat 90% lopers zijn en 10% op de fiets?Na het ontbijt om 8.00uur op weg.Onderweg kwam ik nog een Duitser tegen uit Heidelberg met een wagentje en een ezel ervoor.Prachtig om te zien.Alleen de ezel was erg afstands met zweren en bulten op zijn lichaam.Hij verzorgde de wonden goed zei hij.Ik zet daar mijn vraagtekens bij.Na ca45 km Pamplona bezocht
Prachtige stad met veel oude gebouwen.
Ik heb de kathedraal niet bezocht,want ik heb er al zoveel gezien.
Er was een prachtig uitgedost muziek en dans corps in het centrum.ook heb ik even een foto gemaakt van de Arena,helaas is die wereld beroemd om het stierenvechten.Dat zouden ze onmiddellijk moeten verbieden.Het is een van de ergste manieren van dierenbeulerij die er is.Dat dit nog mag in ons geciviliseerde Europa.Prachtige landschappen gezien.Leuke dorpen ziet er beter uit dan in Frankrijk.Het weer was redelijk zo nu en dan een bui.
Ik werd hier zeer vriendelijk ontvangen en slaap in een Albergen met 6 personen op een zaal .
Gezellig.Morgen weer verder.
Groeten Jos

• 24 Mei 2014 - 16:13

Jan Smit:

Jos,
    Je bent op tijd binnen, ook nog veel klimwerk onderweg? Vanmiddag is hier het vernieuwde Dalzicht geopend door burgemeester Van der Tas. Er zijn mooie zalen bijgekomen. Morgenvroeg naar Wijhe naar de 1e communie van Rachov. Morgen veel succes.
    Jan

• 24 Mei 2014 - 18:39

Marja:

Hoi Jos weer een stukje dichter bij je einddoel. Je maakt wel heel wat mee op je lange reis! Leuk om te lezen!! Ja dat stierenvechten is natuurlijk verschrikkelijk en ongehoord dat t nog steeds mag, ongelofelijk !!
    Fijn dat t landschap mooier is dan in Frankrijk, want op de fiets zie je veel!! Fijne avond en voor morgen veel succes!! Liefs

• 24 Mei 2014 - 19:53

Henk En Tonny :

Hallo Jos
    Knap Jos , het gaat nog steeds goed .
    Henk vraagt zich af , of het allemaal vrouwen zijn op die zaal, want dan gaat Henk het ook zeker een keer fietsen.
    Jammer dat het weer wat tegen valt, maar daar door wordt het wel een echte bedevaart.
    Wij beginnen met de voorbereiding voor de Hemelvaartsdag .... Wij zullen je missen op de markt.......en wat zul jij de markt ook missen;-)
    Jos succes verder en tot hoors.
    Groeten Henk en Tonny

• 24 Mei 2014 - 21:52

Piet En Wil Van Noort:

Hola Jos,

Ja vanaf Roncevalles begon 6 jr. geleden mijn voettocht naar S.de Compostela, dus ik krijg nu bij het zien van deze bekende plaatsnamen, weer een stoot adrenaline. Pamplona, tja prachtige stad, stierengevechten en je komt Hemmingway, de schrijver tegen die vooral veel whisky dronk. Niet verstandig als je nog moet fietsen, ook niet als je moet lopen, dus ook geen 'Johnny Walker'. En lopers die om 6 uur opstaan: 't kan erger dankzij de wekkers op onze mobiele telefoons.

Buen Camino!

Piet en Wil

• 24 Mei 2014 - 22:34

Chris En Klaasje:

Hallo Jos.

Zo Jos je bent morgen drie weken op reis en het gaat nog steeds goed ook niet anders verwacht van onze buurman. Het is wel jammer dat het weer wat tegen zit . Wij hebben vandaag de elf meren tocht gefietst goed weer geen bergen alles vlak maar heel druk het was net de elf steden tocht Jos voor morgen weer veel succes.
    Groeten Chris en Klaasje.

• 25 Mei 2014 - 08:53

Vince:

Hallo opa ik mis je maar glukeg kom je weer thuis ik ga vandaag zwemmen bij oma liefts van vince

• 25 Mei 2014 - 14:54

Marian De Boer:

Hoi Jos, hartstikke goed van je dat je dit doet.
    Lijkt me super inspirerend, maar ook heel erg zwaar.
    Je treft het niet erg met het weer, veel regen en zo.
    Ik wens je een mooie reis toe met vele betekenisvolle ontmoetingen.

Hartelijke groeten uit Oldemarkt van Piet en Marian de Boer-Dummer

• 25 Mei 2014 - 21:18

Titus En Tilly Kok.:

Hallo Jos. Zo dit was jouw stukkie weekend dus... ik denk dat de dagen wel heel bijzonder zijn..
    En staan natuurlijk haaks op jouw verleden als zelfstandige...
    Gisteravond tijdens de viering heeft Pastor Hullegie, de pelgrim-ganger Jos Smit , nog genoemd .Dus hopelijk heb je weer wat lichtere benen gekregen...
    In ieder geval hoopte hij dat je nog eens jouw verhalen en beleving komt vertellen.
    Maar nu eerst fietsen...Het schiet al aardig op...
    En leuk dat Multi-Culti gebeuren...Jouw Engels wordt nu ook weer ge-updated.!!!
    Van harte een goede gezondheid toegewenst en ook veel plezier in deze pittige uitdaging.
    Met hartelijke groeten uit Paasloo.... ennuh succes.
    Titus en Tilly